Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 969
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

11.01.2018 8:30

Re: Tavení olova

Rendy: stejně jako ty, vnitřkem pícky mezi hliníkovým pláštěm a ocelovou nádobkou, ve které se taví olovo. Sundal jsem koncovku ze sondy, spojený konec vodiče nacvakl na 10mm mosazné kabelové očko a to utáhl pod šroub výpustě. Mně ty teploty na PID sedí +- pár °C s teplotou naměřenou teploměrem ve slitině...ale je klidně možný, že ten analogovej teploměr kecá. Ale pokud na PID nastavím 300°C, tak se olovo vůbec neroztaví (bod tání 327,5°C).

Ono by se to myslím dalo vyřešit i tak, že se postupným zvyšováním teploty na PID najde bod tání a pak se teplota pro lití zvýší o cca 40°C, to by mělo být celkem blbuvzdorné řešení :idea:

Mar.tan: co se týče zapojení, tak to vážně není žádná věda, na netu je k tomu dokonce český návod. A vykuchat zdroj od PC zvádne taky každej, pak to chce jen dremelku na vyřezání otvoru do plechu pro displej. A pokazit na tom není dohromady co, maximálně ten zdroj za kilo z pc bazaru vyhodíš a začneš znovu (a lépe :)).

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 332
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

11.01.2018 15:06

Re: Tavení olova

Ono by se to myslím dalo vyřešit i tak, že se postupným zvyšováním teploty na PID najde bod tání....
Takhle nějak jsem to udělal. Mám nastaveno 340 na regulátoru. teplotu jsem nekontroloval -
nemám čím. Čidlo(termočlánek) je zašroubované do díry v šroubu M8, který je zespodu ve dně a trčí dovnitř. Je to ale kompletně samodomo výroba (dno izolované nádoby je cca 2,5mm dvojité (také s izolací) - rychleji se zahřívá a drží). Kolísání teploty při lití je v řádu jednotek stupňů.

Tovární je jen spirála LEE a komplet regulátoru Made in China :-) ,je to kopie nějakého japonce) pro změnu z Ali...myslím že to bylo do 15 $. Spínací relé se nezahřívá - dá se ušetřit pár drobných objednáním verze bez chladiče. Pokud je krabička navíc kovová je to s rezervou. Krabička z PC zdroje je myslím ideální pokud nemáte bastlířskou zásobu starých věcí co se určitě jednou budou hodit.

pecweb.jpg


(taky do vody :lol: )

mar.tan
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 41
Registrován: 16.05.2016 13:59

12.01.2018 23:16

Tavení olova

Ahoj, schéma zápojeni je podle tohoto obrázku?

http://www.hwpro.cz/oc/index.php?route= ... uct_id=393

Koukal jsem na YouTube na videa na toto téma a zaujalo mě, že uvnitř není izolace mezi vnitřní nádobkou na taveninu a vnějším plechem. Nezkoušel to někdo vyplnit minerální vatou? Nebo pokličku na vršek? Tu jsem viděl za šílené peníze někde na ebayi.

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 332
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

13.01.2018 15:54

Re: Tavení olova

Ano to schema je více méně stejné.

Připomínám jenom, že přívod od termočlánku (což je vždy kulička vzniklá stavením dvou kovů podle typu (většina těchto regulátorů je primárně osazena typem K ) které reaguji na teplotu změnou elektrického napětí), je tzv. kompenzační vodič a nelze jej přerušit v nějakém náhodném konektoru. Protože vlastní napětí termočlánku se projeví už tom místě spoje a v regulátoru už to bude jiná hodnota a tím pádem nepřesně. Ale to je pokec asi do sz. Dvoudílná stěna je sama o sobě izolací (mizernou) i bez vaty (viz tepelné clony pod autem u výfuků) . Překvapila mě ale částka za LEE 4-20 (i v dolarech) potom co jsem konečně mohl vidět jak je to "zbastlené" a přiznám se že např. funkci žehličkového termostatu tak jak je použit v této pícce nevěřím dodnes. Nicméně to nějak funguje ale je to fakt dost peněz za to. Pokud by se tam nacpala vata asi by to bylo jiné (myslím ale že funkce termostatu tak jak pracuje v této pícce by se zcela změnila), ale nedá se tam použít skelná vata normální, protože spirála za provozu červeně žhne a vata se pálí )což jsem osobvně "vyzkoušel" . Používám proužky z materiálu Berlan na 800° ve třech vrstvách a i ta první je zahnědlá. Poklička jakákoliv co to vydrží je myslím první věc jak se dá ta pec LEE vylepšit za minimální náklady.
Naposledy upravil pekoz dne 13.01.2018 16:59, celkově upraveno 1

Uživatelský avatar
mischanek
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 84
Registrován: 29.01.2013 19:46
Bydliště: Beskydy

13.01.2018 16:49

Re: Tavení olova

planek na jednoduche viko se valel na netu - prikladam zde:
Přílohy
cover leepro420.pdf
(28.82 KiB) 122 krát

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1980
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

09.02.2018 11:27

Re: Tavení olova

O digitální regulaci jsem již dlouho uvažoval a až odkaz tady mě k tomu konečně postrčil. Při montáži do stávající pícky Lee ale přišel šok. Používal jsem ji už několik let, ale po rozebrání, když jsem viděl, co je to zač, jala mě myšlenka výroby vlastní. Někde jsem viděl, že automaty na lití střel mají topení přímo v nádobě s olovem. Přišlo mi to lepší, než ohřívat nádobu zvenčí. Používáte někdo takový systém? Klady/zápory? Mám takovou představu pícky v nerezu, byla by i možnost nádobu tepelně zaizolovat.
Díky za inspiraci.


Reklama

mar.tan
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 41
Registrován: 16.05.2016 13:59

09.02.2018 11:36

Tavení olova

Já mám hotovo, už jen správný konektor na thermocouple je ještě na cestě z Číny :-)Obrázek

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 980
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

09.02.2018 13:29

Re: Tavení olova

BARRY píše:O digitální regulaci jsem již dlouho uvažoval a až odkaz tady mě k tomu konečně postrčil. Při montáži do stávající pícky Lee ale přišel šok. Používal jsem ji už několik let, ale po rozebrání, když jsem viděl, co je to zač, jala mě myšlenka výroby vlastní. Někde jsem viděl, že automaty na lití střel mají topení přímo v nádobě s olovem. Přišlo mi to lepší, než ohřívat nádobu zvenčí. Používáte někdo takový systém? Klady/zápory? Mám takovou představu pícky v nerezu, byla by i možnost nádobu tepelně zaizolovat.
Díky za inspiraci.

Existují pícky tuším Lyman, kde je ohřev olova řešen takto.Tento způsob ohřevu olova jsem zkoušel, ale po zkušenostech s čištěním pícky jsem od něj velmi hbitě upustil. Jediná jeho výhoda je úspora energie v lepším sdílení tepla a ještě případnou izolací. To je ale pro mě naprosto vedlejší věc. Pícka se musí čas od času(já to dělám po každé tavbě) čistit od oxidů nanesených na stěnách a dně. Pokud je uvnitř nádoby ještě šnek topného tělesa, je čištění téměř znemožněno. Já mám celkem pícky tři, dvě s objemem cca 10 kg a jednu menší, cca 5 kilo. Nádoby u pícek jsou z nerezu, topné těleso je z trouby od sporáku namotané zvenčí. (mám tam 2 spojené paralelně) Příkon dohromady cca 2,5 kW. Náběh teploty je tedy relativně rychlý. Tepelné ztráty neřeším, to dorovnají výkonná topná tělesa. Při ceně elektriky cca 4 koruny za kilovatu jsou náklady zanedbatelné.Navíc teplotu řídí termostat s čidlem PT100. Jestli se nemýlím, tak pícky od Lee mají těleso kolem 600W. To je podle mého názoru hodně málo. Pícky používám už spoustu let a jsem s jejich funkcí naprosto spokojen. Přikládám foto té menší.
Přílohy
DSCN0276.JPG

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 332
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

09.02.2018 13:37

Re: Tavení olova

to martan:
No vida, moc pěkné.
K-čkové žluté konektory mám z Číny také ale nepoužil jsem je nakonec. Vypadaly teda na obrázku lépe než to co přišlo. Nějak ve mě to provedení nebudilo důvěru. Raději jsem vyřešil společnou základnu. Zatím jsem neměl potřebu to rozpojovat. To už bych si asi sehnal tyto konektory raději profi u nás. Ovšem ta cena oproti Číně.....
Ale jinak dobrý.

P.S.
přesně - tovární pícka LEE (včetně TOP modelu 4-20) opravdu "velmi ehm... úsporné provedení" . :roll: :roll:
Na spirálu (a cokoliv navíc ostatního) namočené v olovu mám stejný názor. Raději co nejméně věcí tam. Nádoba z nerezu je samozřejmě nejlepší. Mám obyč trubku a zatím dobrý. Fakt je že tam tavím jenom čisté olovo nebo slitinu - přetavuju jinde. No čistím, čistím - nerez by byl lepčí ale nemám :cry: . Namotávat trubkovou spirálu z trouby mě teda nenapadlo. To by mě zajímalo že to nepraskne. Zkoušel jsem 800 W z remosky ale ta se teplem uvolňuje. Nakonec jsem koupil origo LEE a vyřešil tepelnou izolaci. Kolísání je minimální (regulátor jenom ťuká).
to Jim:
okolí pece mi něco připomíná :D
viz moje původní slepá cesta provedení nádoby a topného tělesa
pícka.jpg

no a pokud JIM dodal foto nádoby která je u mně velmi podobně řešena tak za mě je zbytek tady:
http://pekoz.rajce.idnes.cz/Picka_na_odlevani/

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 980
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

09.02.2018 17:55

Re: Tavení olova

Ještě dodatek k tomu topnýmu tělesu ze sporáku. Tělesa jsem kuchal docela drsným způsobem z vyhozených sporáků v kovošrotu tak, že jsem je vytrhl násilím z trouby. Doma v ruce narovnal a dorovnal dřevěnou paličkou. Pak jsem je namotal na dřevěný špalek o centimetr menšího průměru, jak je nádoba pícky, aby po uvolnění seděl pevně na pícce. Obavy z přelomení se naplnily jen jednou.A to jsem těch těles rovnal víc než dost. Kdo by měl snad obavy, mohl by těleso v místě rovnání nahřát propanovým hořákem. Ale já to dělal za studena a pohoda.
Nerez na pícku taky v kovošrotu.

Uživatelský avatar
Vejr
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 426
Registrován: 10.06.2012 15:58

09.02.2018 19:28

Re: Tavení olova

Barry: měl jsem v mašině na 10kg olova zavařenou napříč trubku a v ní 1000W topnou tyč. Trubka musí být udělaná přesně, nejlíp vystružená aby byl dobrý přenos tepla. Výhodou je že to topí pouze do olova a ne i ven kde se to potom musí izolovat. Nevýhodou je,že ta trubka překáží při míchání slitiny a musí se udržovat nějaká minimální hladina aby byla ponořená, jinak se topná tyč přehřeje. Sonda PT100 u výpustí a regulátor z číny ...

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1209
Registrován: 29.12.2006 23:12

09.02.2018 20:51

Re: Tavení olova

Pícek jsem postupem let stvořil cca 7ks.Různé objemy.Nejmenši na 7kg a ta největší na skoro 40kg slitiny.
Poslední 3 ks na cca 18 kg max.
Od první chvíle a kusu zastávám názor že z ničeho jiného než z nerezu nemá smysl tvořit.
Nerez jde od oxidů olova dobře čistit a jen tak snadno se nepropálí nebo „neproškrabe“.
Skoro se mě chce říct že je na věčné časy.
Snadno vyměnitelná tryska s dostatečně velkou navařenou matici je velikou výhodou.Při výměně,když je závit zalehlý olovem je za co zabrat.I když se mění za tepla tak drží jako…………

Na jedné z pícek jsem to měl obdobně jako vejr.Dovnitř tavící nádoby navařené pouzdro pro 2000W topné těleso.
Další těleso 1000 W pod dnem pícky.Dno a boky zaizolované sibralem.Jakmile je nádoba dobře izolovaná a topí se i zevnitř tak je to fičák.
Pár fotek té největší s vnitřním pouzdrem pro topné těleso.Vedle je arch A4 milimetrového papíru pro znázornění
Lepší fota bych musel hledat v zálohách..
Přílohy
velká pícka.JPG

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1980
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

10.02.2018 9:01

Re: Tavení olova

Díky všem za poznatky.
Když se na mě po rozebrání picky vysypala cca polévková lžíce okují, bylo mi jasné, že nic, než nerez to nebude. To ponořené topné těleso bude samozřejmě překážet, ale proč ho jen nezavěsit do taveniny aby šlo po ukončení lití vyndat a pec vyčistit. To samé, mám představu, udělat s čidlem. Potopit do taveniny a s ukončením práce vytáhnout. Kdysi jsem to zkoušel naivně s čidlem na měření teploty, ale to na takovou teplotu stavěné nebylo. Objednal jsem u Číňana čidlo "do 1250°C", tak uvidím, jak se s tím popasuje.

Uživatelský avatar
Vejr
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 426
Registrován: 10.06.2012 15:58

10.02.2018 9:39

Re: Tavení olova

nerez je dobrej když s ním umíš dělat. Dá se žít i černým plechem, časem stejně každej zleniví a tomu čištění moc nedá. A na závěsné těleso se dívám skepticky, nezapomeň že na něm bude často hodně vysoká teplota, v okamžiku kdy teprve rozehřívá slitinu tak umí svítit i červeně, a za té teploty to musejí ustát i přívodní vodiče, izolace, jakýkoliv pohyb je špatně. A jestli bude svisle tak se část nad hladinou přehřeje a topné těleso odejde. Ona ta trubka zavařená 2cm nad dnem zase tolik nepřekáží

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1980
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

10.02.2018 9:57

Re: Tavení olova

Moje představa je: dole u dna nějaké dvě, tři otáčky a vývody nahoru. Jistě, že se těleso bude hřát do červena, ale to dělá i těleso namotané vně nádoby, stejně tak těleso v pečící troubě sporáku. Ani v té trubce, jak popisuješ, nebude černé. I to origo těleso od Lee, svítí spolu s nádobkou červeně, když zhasnu zářivku. Můj ideál bylo topné těleso zalisované do dna nádoby. Tak, jako je to u varných konvic. Jedna taková se mi do rukou dostala, tak jsem spodek, velký asi jako ešus, odřezal, doplnil termostatem a zkoušel. Těleso krásně ohřívalo, ale tak vysoké teploty to nezvládlo a hliníková masa na dně, v kterém bylo těleso zalisované, se roztavila.

Uživatelský avatar
Vejr
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 426
Registrován: 10.06.2012 15:58

10.02.2018 10:31

Re: Tavení olova

to je si jiná. A to už je jednodužší mít těleso ve dvojitém dně. Ale s tím přehříváním tělesa - musí být na to stavěné. Topné tyče co jsem pouříval červenou dlouhodobě nezvládali

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1980
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

10.02.2018 11:21

Re: Tavení olova

Předpokládám, že těleso nechám vyrobit na míru, tak bych v parametrech mohl teplotu zadat. Nechalo by se i nechat udělat topnou plotnu podle tvaru dna, pokud by bylo vně.

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1209
Registrován: 29.12.2006 23:12

10.02.2018 11:45

Re: Tavení olova

Tak žít se s černým plechem dá.O tom žádná…..Jen to nepohodlí při výrobě z nerezu se pozdějc vyplatí.
Aby se těleso nepřehřívalo a k ohřívání ještě nesvítilo muselo by být buď vyrobené tak aby se zapojené
„na hulváta“ ohřálo jen na cca 450 . a co je pod tak regulovat snímáním ze slitiny.
Nebo teplotu snímat jen na tělese.Ale to by znamenalo vyšší kolísání teploty ve slitině.

edit:jsi mě předešel.....
Nebo pro roztop snímání z tělesa a pro provoz snímání ze slitiny.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 980
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

11.02.2018 1:12

Re: Tavení olova

Já jsem ohřev olova zkoušel různými způsoby. Když bylo těleso ponořené do slitiny, tak teplota jeho části, co vyčnívala se zvětšila natolik, že velice brzy odešlo. Spodní část v olovu měla teplotu olova a ta vyčnívající svítila dosti jasně. Kromě toho jen zavěšení tělesa nepřipadá v úvahu, protože v olově plave kvůli menší specifické váze, musí být napevno. Už jsem to jednou napsal, není to dobrá cesta. Taky dělat nádobu z něčeho jinýho jak nerezu není na dlouho. V dnešní době se v každým kovošrotu válí spousta nerezovýho odpadu, já si odtud odnesl přímo odřezky trubek 70 a 100mm. Ale nakonec ať si každý dělá jak rozumí, nakonec se stejně dopracuje tam, kam ostatní. Tedy k nerezu a nejspíš venkovnímu ohřevu.

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1980
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

12.02.2018 10:07

Re: Tavení olova

Že by těleso v tavenině plavalo, mě napadlo také. Tím zavěšením jsem měl na mysli: potopené zvrchu a "vyndávací a zas tam dací" uchyvené na nějakou konzoli.
To přetápění by se možná vyřešilo, kdyby se na roztopení použil plný výkon tělesa a na práci ho krmit už jen jednou půlvnou přes diodu. Výkon by spadl na polovic a nemuselo by se přehřívat. Teorie, zkusím v praxi.

PředchozíDalší

Obsah fóra / Střelivo / Přebíjení / Výroba střel a příprava nábojnic

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků