Wdog
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 967
Registrován: 25.05.2009 21:40

25.06.2018 21:32

Re: Tavení olova

Připojím se k Barrymu: je to paráda a díky za inspiraci.

Dlouhé roky jsem lil je tak lžičkou z hrnce postaveném na el. vařiči.
Nedávno jste mne zde inspirovali, postavil jsem si tu čínskou chytrou věc - el. regulaci, a k ní zakoupil pícku LEE 4-20. Je to paráda. Ještě jsem ji upgradoval pokličkou. Teď se teplota drží stabilní díky regulaci, a navíc velmi rychle se na začátku olovo roztaví, pak skoro vůbec neoxiduje na hladině.
Lití mne sice pořád trošičku sejří, ale je to teď nesrovatelně lepší.

Barry: nebuď línej a ty ustřižené nálitky házej zpět do pícky častěji. Pak ta teplota tolik nepůjde dolů ...

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1996
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

26.06.2018 6:54

Re: Tavení olova

Už jsem začal odstřihovat rovnou do pece, jen mi vadí dost často odstřikujici tavenina. Zvažuji výrobu mělkého trychtýře místo rovné pokličky. Přece jen ta poklička oxidaci ještě více omezí.

mar.tan
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 52
Registrován: 16.05.2016 13:59

27.06.2018 9:24

Tavení olova

Já naladuju picku až po okraj a odlevam, dokud teče. Že je na dně poznám i z toho, že zvedám celou picku a ne jen táhlo. Pak zase naladuju až nahoru a než se to prohřeje, tak mám pauzicku na to se protáhnout, udělat něco okolo. A nálitky z čistého olova (při odlévání střel do předovky) si dávám stranou, jednodušeji si pak odměřím množství když dělám slitinu Lyman #5 do moderních zbraní...

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

Ajk
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 76
Registrován: 13.09.2011 16:33

02.09.2018 14:17

Re: Tavení olova

Mel bych otazku na odlevace :-) Chtel bych ciste olovo pritvrdit(legovat) cinem. Zajimalo by me, v jakem meritku bych mel namichat cisty cin s mekkym olovem ( olovene trubky atp) Abych se dostal zhruba na tvrdost (zavazicek) +- 12 brinellu, jestli se nepletu.
Antimon nemam, takze bych to chtel zkusit s cinem, jestli to neni uplna hloupost..?!
Nikde jsem prave nezjistitl, jakou tvrdost ma cin, abych to mohl nejak propocitat.

Uživatelský avatar
mischanek
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 88
Registrován: 29.01.2013 19:46
Bydliště: Beskydy

02.09.2018 15:00

Re: Tavení olova

cisty cin ma nejakych 7HB, takze na 12HB IMHO tezko

Uživatelský avatar
Oggy
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 716
Registrován: 19.02.2008 17:56
Bydliště: Žatecko - okr. Louny

02.09.2018 17:28

Re: Tavení olova

Olovo z trubek bude mít okolo 5 BHN. 1% cínu zvedne tu tvrdost o 0,29 BHN a 1% antimonu o 0,92 BHN. Takže na těch 12 BHN by jsi musel udělat slitinu cca. 76% olova a 24% cínu. Což je asi nesmysl. Jednak cenově a asi by byl i ten obsah cínu ve slitině moc. Někde jsem tenkrát četl, že nad nějaké procento cínu je to taky špatné, protože to má prý snahu ,,mazat" hlaveň tím cínem. Ale nevím, co je na tom pravdy.


Reklama

Ajk
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 76
Registrován: 13.09.2011 16:33

02.09.2018 20:00

Re: Tavení olova

:oops: dekuji za rychle vysvetleni, mel jsem predstavu, ze to bude podobne jako s natimonem. Ocividne neni jina moznost, nez nekde sehnat antimon a udelat to, jak se ma :-)

mar.tan
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 52
Registrován: 16.05.2016 13:59

03.09.2018 7:09

Tavení olova

"udělat to tak, jak se má" - správný přístup.

Kdyby ve slitině nějaká složka nemusela být, už by tam dávno nebyla. Ani samotný antimon není dobrý nápad, sice slitinu rychle vytvrdí, ale bez cínu odrhne hlaveň.

P. S. Antimon je teď na bazaru od někoho z Plzeňska.

Ajk
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 76
Registrován: 13.09.2011 16:33

04.09.2018 14:44

Re: Tavení olova

Jj diky, uz se na antimonu pracuje :wink:

Budu michat dle navodu, doposud jsem tavil zasoby zavazicek a strel z dopadiste... Ale vsechno jednou dojde :roll:

Uživatelský avatar
alfonss
Grafoman
Grafoman
 
Příspěvky: 5594
Registrován: 22.11.2005 20:24
Bydliště: Brno-venkov

04.09.2018 17:12

Re: Tavení olova

mar.tan píše:Ani samotný antimon není dobrý nápad, sice slitinu rychle vytvrdí, ale bez cínu odrhne hlaveň.


Až toho vystřílíš tolik, aby to "odrhlo" hlaveň, tak budeš mít našetřeno na 3 nový :wink:

Uživatelský avatar
mondo
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 196
Registrován: 22.08.2006 8:57

15.10.2018 17:55

Re: Tavení olova

Takto som zbastlil regulátor na Arduinu (NANO). Presnosť musím ešte nejakým spôsobom overiť, ale keď olovo začalo tuhnúť tak mi to ukazovalo cca 325°C . Snáď by to šlo. SSR mám bez chladiča (3A) a neprehrieva sa veľmi..je teplé... ???

Obrázek

Lachy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 104
Registrován: 29.10.2008 19:15
Bydliště: Mladá Boleslav

03.11.2019 22:21

Re: Tavení olova

Vážení, poraďte prosím.
Doteď jsem odléval kuličky v plecháčku na plynu pomocí lžíce a vše v pohodě.
No ale k nové Sharpsce je třeba větší střela, tak jsem pořídil lee pro 4-20 a jsem z toho akorát otrávený.
První lití v pohodě, druhé jsem měl znatelně slabší proud olova a napotřetí už jen čůrek, kterému trvalo naplnit koilu dlouhé čtyři vteřiny...
Pícku jsem mezi tavením nechával vždy přinejmenším z poloviny plnou.

Poradíte nějaký fígl, na vyčištění "trysky", případně předejití jejímu ucpání? Používám čisté olovo z kovohutí (99,97%)
Olovo chodí v dlouhých knedlících, které sekyrou nasekám na menší kusy a ty pak láduju přímo do pícky. Bordel z vrchu pravidelně odebírám.

Poraďte prosím, co dělám zle.

Děkuji pěkně!

Uživatelský avatar
Vejr
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 502
Registrován: 10.06.2012 15:58

03.11.2019 22:39

Re: Tavení olova

Lee trošku trpí na seřízení, zkus jehlu výpusti trochu víc otevřít - šroubovákem zezhora na tom plechovém účku při roztaveném olovu. Jestli se ti skutečně ucpává výpust tak nečistíš olovo od oxidů - fluxování nebo alespoň voskem. Výpust se dá vyčistit rychlm ale poměrně nebezpečným způsobem: při roztaveném olovu otevřít výpust a zašťourat tam kouskem drátu drženým v kleštích, osvědčila se mi opletená struna z kytary. Ale dá se to snadno zvorat a popátil se ....

Lachy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 104
Registrován: 29.10.2008 19:15
Bydliště: Mladá Boleslav

03.11.2019 23:24

Re: Tavení olova

Ano, ten vosk v pícce nepoužívám. Na netu jsem našel pár rad, jak odspodu vyčistit - mám to totiž fakt plnohodnotně zacpané.

Každopádně děkuji, až zprůchodním výpusť, zkusím u příštího odlévání použít ten vosk, může být pravý včelí? Toho mám z vlastní produkce habakuk :-)

Uživatelský avatar
Vejr
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 502
Registrován: 10.06.2012 15:58

03.11.2019 23:42

Re: Tavení olova

včelího vosku je asi škoda, stačí obyčejná svíčka. Trochu hodit do olova a zamíchat, vosk shoří a bordel vyplave, sebereš ho z povrchu lžící

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 885
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

04.11.2019 8:10

Re: Tavení olova

Ještě bych doporučil nepřehánět to s teplotou, aby se snížila tvorba oxidů, držet ji na nutné minimum. Ale příčina to nutně být nemusí a fluxování pomůže.

mar.tan
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 52
Registrován: 16.05.2016 13:59

04.11.2019 15:47

Tavení olova

1) Olovo nikdy nedávám do pícky přímo, ale nejdřív si ho přetavím na PB vařiči, zbavím nečistot a odleju ingoty

2) po skončení vypustit všechno olovo z pícky a celou picku vyčistit, boky, dno, výpust, trysku. To dělám tak 3x do roka. Nejen kvůli čištění ale i když odlévám jinou slitinu.

3) 2mm nebo 2,5mm vrtáček do kleští a pročistit trysku pokud se ucpe (což se vzhledem k 1 a 2 moc nestává). Pokud je olovo zatuhlé, pomohu mu zapálenou sirkou.

Odesláno z mého Mi A2 Lite pomocí Tapatalk

Lachy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 104
Registrován: 29.10.2008 19:15
Bydliště: Mladá Boleslav

07.11.2019 21:43

Re: Tavení olova

Děkuji za tipy. Pícku jsem mechanicky vyčistil, naplnil, nechal roztavit olovo, použit kousek vosku, výpary zapálil, bordel sebral lžící a vše jde jak po másle.

Děkuji!

Předchozí

Obsah fóra / Střelivo / Přebíjení / Výroba střel a příprava nábojnic

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků