mar.tan
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 60
Registrován: 16.05.2016 13:59

24.04.2017 13:07

Potvrzuji, chce to 2mm vrtáček. Teď to teče jak zamlada.

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

Uživatelský avatar
Alchymistic
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24.09.2016 2:14

20.10.2017 11:54

Re: Tavení olova

Problém není jen v rychlosti lití.
Vypozoroval jsem několik zajímavých efektů - vše na duralových kokilách LEE ( s ocelovými Lyman nemám vzhledem k ceně zkušenosti)
1) jakékoli mazání a očazování kokil nepomohlo vůbec k ničemu a po očazení jsou střely matné s hrubým povrchem. Umyl jsem štětečkem v perchloru a po zajetí leju dokonalé střely j povrchem jak zrcadlo. (zkoušel jsem i silikonový olej ve spreji a pár set střel bylo jak zmuchlaná igelitka, než jsem z toho to svinstvo dostal ven
2) Málo cinu - když je pod 2% ve slitině, nedolívá se to pořádně, jsou vrásky a potíže - trápil jsem se s tím, než jsem přidal kousíček cínu do pícky, zamíchal a v ten moment z toho lezly střely jedna báseň.
3) Čím větší střela, tím je na toto náchylnější - víc cínu jsem musel dávat pro 230 Grs .45, než pro 124 GRS 9 luger.
4) teplota slitiny - příliš nízká způsobuje efekt igelitky, příliš vysoká zdržuje při tuhnutí v kokile a navíc je v případě větších ráží nebezpečná.

Je to stále o hledání kompromisu - když má slitina vysokou teplotu = nižší hustotu, tak se po ztuhnutí objem střely zmenší a jdou skvěle vyklepávat z kokily, kolikrát stačí jí jen otevřít a střely vypadnou samy. Zase to ale déle tuhne, což se dá řešit položením kokily po naplnění na např. ventilátor z PC (staré intely měly krásný vějíř z měděným jádrem) - mám ho na externí zdroj 12v, otočený jádrem nahoru - kokilu stačí položit na 3 - 5 sec a je to tuhé. V případě střel do devítky jsem nezaznamenal potíže.
Jiné je to u střel např. do .45 - zde je objem slitiny veliký a když je dost horká (na píce PRO 4-20 jsme měl nastaveno stupeň 7), střely jsou po vychladnutí zmenšené, že projdou kalibrem bez doteku a vlastně mají buď menší ráži, nebo jsou v průřezu oválné.
Na kokile je vždy jedno z míst teplejší - mezery mezi střelami a studenější - okraje. Začaly mi padat střely krásně hlaďoučké kromě jedné , nebo dvou matných plošek na boku. V mazacím lisu se poté v tomto místě nezkalibrovaly (menší průměr) a vosk se rozmázl po celém boku. Snížil jsem teplotu slitiny na cca stupeň 4 a sice šly hůře vyklepávat z kokily, ale byly dokonalé.

Také jeden postřeh - mezi litím jsem měl pauzu cca 2 - 3 měsíce. I když jsem kokilu ohřál na vysokou teplotu, prvních cca 20 - 30 náplní bylo zase jak igelitky a pak najednou beze změny podmínek vše OK. Odlito cca 1500 střel z jedné šestikokily. druhý den (po vychladnutí všetkého) jsem pokračoval a již od začátku se sypaly skvělé - mám teorii, že po dlouhé době nepoužívání je povrch kokily částečně naoxidován a nějakou chvíli to trvá, než si to sedne a to bez ohledu na teplotu.

Lití zdar

PS: Příští týden jedeme s kolegou Leitnerem (autor knížek o přebíjení a fakt skvělej parťák) tavit a míchat cca 2 - 3 metráky slitiny do ingotků v novém pokusném zařízení, tak když tak pak hodím nějaká fota a výsledky - teda bude záležet na množství rumu :D

Uživatelský avatar
Alchymistic
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24.09.2016 2:14

18.12.2017 11:17

Re: Tavení olova

Tak jsme s Petrem udělali celkem 3 várky slitiny po 100 kg.
Nakonec jsme jeli na 3 LEE formičky na ingotky, protože limitem výroby bylo chlazení.
Musím tavicí pec ještě vylepšit, protože nám sice spodní výpust funguje skvěle, ale je cca 10 cm nad podlahou a po třech metrácích zpívala záda requiem :(
Už jsem svařil bytelnou trojnožku - přece jen metrák horké taveniny je dost pekelná zábava.

Střely chodí jako hrom a celkově to byl úspěch.

Mimochodem nechci dělat reklamu, ale Petr sebou přivezl nové vydání jeho knihy o přebíjení a dle mého je skvělá - dle mne nezbytné minimum pro přebíjení. Všechno česky a hlavně postupy na nastavení lisů a matric - za mne palec nahoru. ¨
Kdo jí vydal a prodává samozřejmě uvádět nebudu, ale stačí popátrat...

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1047
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

19.12.2017 10:21

Re: Tavení olova

Cín samozřejmě pomáhá při vyplnění dutin kokily. Nicméně pokud pominu otázku složení slitiny, tak z mé omezené zkušenosti má na lití největší vliv teplota kokily samotné - zkoušel jsem experimentovat s teplotou slitiny a došel jsem k tomu, že kvůli snížení oxidace na minium udržuju slitinu okolo 350°C (resp. co nejchladnější, aby to ještě dobře teklo). V pícce Lee to mám (podle teploty okolí a aktuálním množství olova) nastavené +- na st. 4. Kokilu je naopak třeba udržovat hodně horkou - její teplota se "reguluje" rychlostí lití. Prvotní nahřátí řeším na elektrické plotýnce a pak je jen potřeba najít správný rytmus, aby nestíhala vychladnout, ale taky se nepřehřívala, to pak střely na povrchu vypadají jakoby omrzlé a taky dlouho tuhne nálitek na střižném plátu (mělo by být mezi 5-8 vteřinami). Při správné teplotě kokily nemám s vyplněním dutin nebo vráskami na povrchu problém. Používám jednak hliníkovou šestikokilu (byť ne Lee ale MP molds) a několik mosazných. Mosazné jsou super v tom, že dobře drží teplo, nemusím tolik řešit právě rychlost lití, hliníková se zase rychleji ohřeje na pracovní teplotu.

To co popisuješ u střel 45accp a píckou nastavenou na stupeň 7 je příklad notně přehřáté slitiny. Odhadem musela mít hodně přes 400°C. Já to při prvních pokusech nastavil na st. 8 a málem jsem usmažil teploměr do 500°C. Takto horká slitina má za důsledek jednak právě to smršťování a podkaliberní střely, a za druhé ti při takto vysoké teplotě poměrně rychle ze slitiny vyoxidují legovací prvky a zbyde ti více méně čisté olovo. Bez teploměru je to takové potácení ve tmě. Třeba slitinu blížící se čistému olovu můžeš mít poměrně dost horkou a tolik to nevadí, čí více tam máš legovacích prvků (cín, antimon), tím víc je třeba být s teplotou opatrný.

Druhá věc je jak říkáš zajetí nové kokily. Nejdřív ji pečlivě vyčistím kartáčkem a acetonem pro odstranění všech nečistot a mastnoty, pak nechám zahřát na plotýnce na provozní teplotu a vychladnout. Takhle to udělám tak 3x, měla by se tím dle teorie vytvořit tenká povrchová vrstva oxidu, aby střely uvnitř nelepily a padaly ochotně ven. Žádné očazování nebo patlání různých sajrajtů do kokil není třeba (ačkoli s kokilami Lee nemám osobní zkušenost, záleží jak jsou dutiny čistě opracované, zda tam nejsou rýhy nebo otřepy apod.).

Poslední věc k tomu chlazení kokily. Pokud ji na ten chladič z PC pokládáš tou hliníkovou částí, tak ta ti bude chládnout rychleji než ocelový střižný plát, takže to pak může mást, že nálitek tuhne správnou dobu, ale střely nejsou správně vyplněné nebo mají vrásky.

Uživatelský avatar
Alchymistic
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 30
Registrován: 24.09.2016 2:14

21.12.2017 22:17

Re: Tavení olova

Ahoj a díky za postřehy.
Prakticky se vším souhlasím a to vypadávání legur při vysoké teplotě jsem taky pozoroval.
Řešil jsem to, že jsem je jednou za čas sebral a pak to přidal k nové stokilové tavbě.
Jenom bych možná polemizoval s tou teplotou - ano, na počátku lití je to vráskaté kvůli teplotě a také nejspíš kvůli oxidům na povrchu, ale jak se to rozjede, tak už mi na teplotě kokily až tolik nazáleží.
Při posledních několika litích, kdy jsem pracoval třeba i 5 - 6 hodin, tak se několikrát stalo, že jsem musel odběhnout na pár minut a nalitou kokilu nechal na ventilátoru. Pak jsem jí vyklepl a znovu nalil prakticky studenou a čekal jsem že budu muset několik várek přepracovat, ale koukal jsem jak blázen, že byly střely naprosto skvělé, lesklé a v poho.
Přičítám to spíš povrchu kokily, než její teplotě.
Jinak Lee mají povrch bezvadný a pokud se to nezasere nějakým očazováním, či olejem (např pokus se silikonovým) tak jsou střely jak zrcadlo.
Nyní dumám, že koupím druhé kleště a pojedu dle doporučení p. Štrobla na dvě. slibuju si eliminaci času při tuhnutí a progresivnější produkci.
Jo ještě poznámka:
Lee nemají střižný plech, ale buď hliník, nebo dural. Ocel to není jistě. Když se mi tam dostala kovová špona, je rýha jak na povrchu kokily, tak i střižné části - vypadá to na stejný materiál a tedy by to mělo chladnout stejně rychle

Wdog
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 1030
Registrován: 25.05.2009 21:40

22.12.2017 0:32

Re: Tavení olova

Jasně, lití do dvou kleští je rozhodně dobrý nápad, taky to tak dělám, celkově ti to zrychlí produkci a nemáš prostoje. Naliješ jedny, odložíš, naliješ druhé, odložíš, vyklepneš ty první, znova je naliješ, odložíš ... a tak furt dokola ... bez ventilátoru ... vyklepávám do hrnku se studenou vodou, až je plný, střely vyndám a rozložím na kus hadru.


Reklama

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1049
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

22.12.2017 12:04

Re: Tavení olova

Beru to jako vtip. Nalít a vyklepnout je musím tak jak tak. Počet operací se nesníží, čas taky ne :lol:

terenek
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 4
Registrován: 18.12.2017 12:59

22.12.2017 12:09

Re: Tavení olova

Proč ty střely házíte do vody? Kvůli chladnutí?

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1300
Registrován: 29.12.2006 23:12

22.12.2017 13:16

Re: Tavení olova

Jim11 píše:Beru to jako vtip. Nalít a vyklepnout je musím tak jak tak. Počet operací se nesníží, čas taky ne :lol:



Jde o ten čas kdy čekáš až ti zatuhne nálitek na ostřihovači.Na jednom "cyklu" ušetříš tak 6 sec.když jedeš bez dodatečného chlazení.Prodleva se bude ještě lišit podle toho jaká je venkovní teplota a hlavně jak objemné střely liješ.6x120grs bude o něčem jiném než 6x230grs střely
Místo čučení na to jak slitina tuhne už nalíváš další.
Jsem to zkoušel a nikdy mě to za srdce nechytlo.Ušetřených 20 minut na 100 nalití kokily pro někoho ale může být dostatečný důvod.

Wdog
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 1030
Registrován: 25.05.2009 21:40

22.12.2017 13:21

Re: Tavení olova

Jim11:
no pokud ti připadá důležité nechat střely vždy v kokile nějaký čas vychladnout, tak se ti sice s dvěma kleštěma nesníží počet operací, ale sníží se ti celkový čas a máš lepší rytmus. Pokud ale ty s jedněma kleštěma jedeš jako stroj, a na odlití a vyklepnutí ti stačí 2 vteřiny a nechladíš, pak jsou ti samozřejmě výše zmíněné rady nepotřebné a vtipné.

terenek:
aspoň se mi nikde po ponku neválí horké střely .... různě po netu existují až téměr vědecké srovnání, jak a zda ty střely chladit, jestli do vody, nebo do ledu, apod., ale to jsem nesledoval, mě se prostě hodí ty střely hned zchladit. Střílí dobře, tak proč ne.


edit: safra, někdo mě s odpovědí předešel :D

Rendy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 257
Registrován: 07.10.2016 22:19

22.12.2017 18:45

Re: Tavení olova

Taky jedu na dvou 6ti kokilách když jsem jel na jedněch tak se za chvilku přehrály a pak to pomalu chladlo takhle nemají čas se přehrát a určitě jich za stejný čas udělám více

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1047
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

22.12.2017 20:46

Re: Tavení olova

terenek píše:Proč ty střely házíte do vody? Kvůli chladnutí?

Pokud má slitina dostatek antimonu, tak se chlazením střel ve vodě (tzv. water-quenching) zvyšuje jejich tvrdost. Měřil jsem to na závažíčkách a byl tam rozdíl cca 4 BH mezi chlazenými ve vodě a na vzduchu.

Pokud je ve slitině antimonu jen stopové množství, tak chlazení ve vodě nedělá s tvrdostí nic.

Rendy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 257
Registrován: 07.10.2016 22:19

22.12.2017 21:05

Re: Tavení olova

Tak on je rozdíl v tvrdosti i na čerstvě odlité vychladlé střele a měřené třeba za týden na stejné střele ,je o pár stupňů tvrdší

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1300
Registrován: 29.12.2006 23:12

22.12.2017 21:50

Re: Tavení olova

Bulls.eye píše:Pokud má slitina dostatek antimonu, tak se chlazením střel ve vodě (tzv. water-quenching) zvyšuje jejich tvrdost..


Neber to prosím jako rýpání ale číslovka "dostatek" je hodně neurčitá.

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1047
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

22.12.2017 22:58

Re: Tavení olova

Nemám to přesně změřené, ale cokoli od přibližně 4% nahoru už by mělo takto fungovat.
Dál jak píše Rendy, i na vzduchu vychladlé olovo časem "zraje", během pár týdnů se tvrdost zvýší, opět v závislosti na obsahu antimonu.

Skokové chlazení vodou toho efektu dosáhne okamžitě, takže lze odlít, zchladit, zkalibrovat, přebít a hned vystřílet.

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1047
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

10.01.2018 11:15

Re: Tavení olova

Ještě k té teplotě lití: zbastlil jsem si PID regulátor pro přesnou kontrolu teploty slitiny v pícce Lee. Pro urychlení tání to ze startu nastavím těsně pod 400°C a jakmile olovo začne tát, snížím teplotu na 365°C. Pak jen flux (lžíce pilin), přiklopit pokličkou a hotovo.

Při téhle teplotě mi slitina 50/50 závažíčka a vykopávky z valu teče bez problému, krásně vyplňuje kokily a hlavně mám jistotu, že se nepřehřívá a tím pádem z ní nevyoxidují potřebné legovací prvky.

Ten PID regulátor se dá objednat z Ebay za pár šupů, je to včetně K-sondy, SSD relé a pasivního chladiče, jako housing jsem použil starý zdroj od PC. Práce i pro totálního eletro laika jako jsem já na cca 3 hodiny + cca hodinu než jsem rozebral pícku a natáhl mezi pláště tu teplotní sondu a zase to celé poskládal.
20180107_191003.jpg

20180107_191017.jpg

terenek
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 4
Registrován: 18.12.2017 12:59

10.01.2018 11:40

Re: Tavení olova

To vypadá pěkně. Nemohl by jsi dát odkaz na ten regulátor?

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1047
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

10.01.2018 12:09

Re: Tavení olova

Mohl, je to REX C 100, maj to leckde (třeba ebay).

Rendy
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 257
Registrován: 07.10.2016 22:19

10.01.2018 21:11

Re: Tavení olova

Kam jsi umístil čidlo teploty já ho mám protažené vnitřkem pícky a přidělané na šroub výpusti a na PID mám nastaveno 300 a když mi to ukazuje okolo 288-295 (v reálu to má okolo 350 když změřím starým teploměrem co jsem používal dříve) tak odlévám v tomhle rozmezí mi to udržuje teplotu dokud mi nedochází olovo když pak doplním tak chvilku počkám a jedu dál.To rego za ty prachy nemá chybu cca.350kč

mar.tan
Občasný návštěvník
Občasný návštěvník
 
Příspěvky: 60
Registrován: 16.05.2016 13:59

10.01.2018 23:11

Re: Tavení olova

Upřímně obdivuji každého, kdo si něco takového dokáže postavit, jednak to správně napojit a jednak k tomu udělat sexy krabičku.

PředchozíDalší

Obsah fóra / Střelivo / Přebíjení / Výroba střel a příprava nábojnic

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník