Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1983
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

22.03.2018 15:11

Re: Tavení olova

Chci to používat i pro regulaci pece na olovo, tak bych raději to SSR relé zachoval. Světýlko signalizuje sepnutí, ale spotřebič nic. Pokud připojím zátěž s diodou při zapnutém regulátoru, tak OK, ale jak je zátěž připojena před sepnutím regulace, tak prostě relé nezapne. Nebo spíše mě napadá, že sepne, ale jen na tu půlvlnu a pak hned vypne.

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 333
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

22.03.2018 18:05

Re: Tavení olova

SSR relé (z číny v sestavě s regulátorem) používá obyčejný triak (s izolovaným chladičem). který je řízen jen přes optický oddělovač. Rex100 pro spínání SSR používá malé ss napětí na na výstup. Pokud použiješ lepší SSR relé které má lepší vnitřní elektroniku pro spínání v 0 ,může být ta chybějící půlvlna problém. Zkusil bych normální relé - na zkoušku, myslím že je tam něco pod 10V na výstupu. Proč to jednocestné usměrnění ? (Některá verze REX má i konfiguraci vnitřního SSR se spínáním v O.)

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1983
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

23.03.2018 8:05

Re: Tavení olova

Je to ta klasická sestava z ebay (čína).
Dioda tam je, protože výrobce nedokázal udělat topné tělísko v požadovaném rozměru a malé watáži na 220V, tak je na 110V.
Zkusím raději malé relé k lisu abych zachoval fci i pro výšeuvedené použití.

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 333
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

23.03.2018 13:03

Re: Tavení olova

Takže to je to obyčejné SSR bez vlastní chytrosti... no radši bych v takovém případě opravdu dal to relé. Než dělat nějaké výzkumy.
Tip: změř si výstupní napětí z regulátoru a nezapomeň na antiparalelní ochrannou diodu u cívky toho relé. Nevím jak je řešen napěťový výstup z regulátoru ale nebude to žádná sláva i když je to původně japonec.

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1983
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

23.03.2018 18:03

Re: Tavení olova

Tak jsem vřadil do obvodu topení malé relé. S tím už to chodí, ale opravdu to bude potřebovat tu diodu k relátku. Když je rozepnuté, tak nepříjemně řve.

Uživatelský avatar
pekoz
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 333
Registrován: 30.04.2008 10:48
Bydliště: na východ od Ostravy

23.03.2018 18:39

Re: Tavení olova

cože :shock:
relé s cívkou na ss proud při vypnutí vydává zvuky?

(tu diodu jsem myslel jako ochrannou - tedy zapojenou paralelně k cívce relé v nepropustném směru vůči plus polu. jako ochrana proti napěťovým špičkám které vznikají při rozepínání indukční zátěže aby tyto neprorazily polovodič který cívku ovládá - pužívá se jedině u ss relé).
no měřil jsi výstup z regulátoru? je to ten co ovládá - má původně ovládat SSR? (co to je za relé?) bo jestli to relé bručí může to být jedině malým zbytkovým napětím na výstupu které nemá úroveň na plné přitáhnutí ale to by muselo být to napětí střídavé ?? no a jak to tam je tak to diodovým zkratem neodstraníš nebo to půjde do kytek. Na ovládacím výstupu pro SSR by měla být 0 protože ten číňan SSR co si myslím že k tomu přibalují má ovladačku 3 - 32 V DC a to by nevypnul vůbec .
No to je už asi spíše do sz. a vyfoť zblízka ty komponenty a zapojení bo vařim z vody a je
to jakesik divne cele.


Reklama

mar.tan
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 37
Registrován: 16.05.2016 13:59

26.03.2018 6:28

Tavení olova

Ahoj,

Při návštěvě Orionu mi padla do oka tato litinová pánev za 189Kč. Pro moji potřebu odlévání velikostně akorát. Přikládám fotku pro inspiraci. Obrázek

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

Znipper
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 187
Registrován: 05.02.2014 20:28

26.03.2018 11:12

Re: Tavení olova

Odporucil by som ti skor rendlik. Budes mat na panvici velku plochu olovo ti bude velmi oxidovat a samozrejme aj chladnut. Lepsia je uzka a vysoka nadoba :-)

mar.tan
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 37
Registrován: 16.05.2016 13:59

30.03.2018 20:54

Tavení olova

mischanek píše:planek na jednoduche viko se valel na netu - prikladam zde:
Konečně je víko vyrobeno a sedí dobře: Obrázek

Odesláno z mého NEM-L21 pomocí Tapatalk

mar.tan
Nový uživatel
Nový uživatel
 
Příspěvky: 37
Registrován: 16.05.2016 13:59

01.05.2018 14:19

Re: Tavení olova

Zdravím,

včera při odlévání mě napadlo drobné zlepšení, které by mohlo pomoci lepšímu plnění kokily olovem - spousta lidí po odlití kokilou všelijak šermuje nebo ji klepe o stůl

Přidělat u Lee 4-20 na plechový stojánek pro odkládání kokily malý 3V motorek s excentrem (čti vibrátor), vibrace se pak přenesou i na kokilu a olovo se rozlije do všech záhybů.

Pro názornost: https://www.youtube.com/watch?v=SwiPtOtZ9Q8 :)

Wdog
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 891
Registrován: 25.05.2009 21:40

02.05.2018 10:46

Re: Tavení olova

No já ti nevím, řekl bych, že se s kokilami mává a klepe z jiných důvod. Vibrátory jsou zajisté užitečné pomůcky, ale olovo není beton. Olovo je dostatečné tekuté a těžké, aby si samo našlo cestu do všech zákoutí kokily. A olovo ti v kokile vytuhne během vteřiny, prakticky hned po nalití.

Uživatelský avatar
Bulls.eye
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 929
Registrován: 09.07.2006 17:11
Bydliště: Brno

02.05.2018 12:53

Re: Tavení olova

Tak tak, pokud je teplota kokily i slitiny správná (mně funguje skvěle 370°C a kokila předehřátá na elektrické plotýnce), olovo v kokile tuhne prakticky okamžitě, nálitek na střižném plátu během cca 3-5 vteřin po zalití poslední dutiny. Pak nevznikají prostoje, kdy někdo lije se dvěma kokilami, pač mu jedna tuhne 15, 20 vteřin.

Vyjma správné teploty napomáhá lepšímu vyplnění kokily přidání cínu do slitiny.

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1202
Registrován: 29.12.2006 23:12

02.05.2018 18:50

Re: Tavení olova

mar.tan píše:
včera při odlévání mě napadlo drobné zlepšení, které by mohlo pomoci lepšímu plnění kokily olovem


Fungovat to nebude a kolegové vysvětlili proč..
Nejlepšího vyplnění dutiny odlévací kokily se dosahuje "tlakovým" litím.
Při tomto způsobu odlévání vyplníš i ty nejmenší detaily a růžky hran vodících nákružků na dlouhých střelách.
Kokilu přimáčneš zespodu na plnící trysku pícky a v závislosti na výšce hladiny olova v ní bude
"plnící tlak".Čím vyšší hladina tím rychleji a důrazněji se dutina vyplní.
Při dostatečně velké výšce hladiny se odlijí i odfukové drážky v kokile tak je třeba výšku hladiny vychytat.
Pro objemové lití tisíců krátkých střel na jedno posezení nemá smysl tenhle způsobb využívat.
Tlakové lití lze uskutečnit i pomocí speciální naběračky.

FrantaB
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 238
Registrován: 02.10.2012 18:22

16.05.2018 14:33

Re: Tavení olova

Poklepání na kokilu se uplatní akorát při dolévání hran na zadní části střely, pokud je sprueplate mastná, nebo kokila spíš studená. Jinak je to k ničemu.

Tlakové lití jak píše StaM-z pícky se dá, ale pro střely do délky 3 ráží (spíš míň) a váhy 300grs maximálně. Zkus to se střelou cal. 45 kolem 530 grs, dlouhou 38 mm (nebo 275 grs pro cal. 32) a při lití z Lee 4-20 skončíš s váhovým rozptylem kolem 3,5% i víc (podle slitiny) a co hůř, rs ozdíly v průměru o 0,02-0,03 což je děs.
Naproti tomu lití z Lymanovské naběračky umožňuje perfektní odlití úplně čehokoliv s váhovým rozptylem +/- 1 grain celkem bez práce (když nepočítám klidné ruce a trochu sebekázně), stačí držet tempo a stálou teplotu slitiny.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 966
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

16.05.2018 18:16

Re: Tavení olova

Cože je to za zázrak ta lymanovská naběračka?

FrantaB
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 238
Registrován: 02.10.2012 18:22

16.05.2018 20:56

Re: Tavení olova

Snad to nebude brané jako nedovolená reklama, i proto že ji pánové jako jediní drží pravidelně skladem:
https://cs.strobl.cz/naberacka-na-olovo ... per-lyman/

Tradici má minimálně někdy do doby americké občanské války, i když v šedesátých letech (jako 1960) musely být vyrobeny nové formy na její odlévání-takže tvar už není přesně jako u těch původních, navíc byl přidán nálitek se závitem pro možnost střídání pravá/levá-což je ale nostalgická, ne funkční záležitost (tedy-ne pro leváky). Kdo a kdy ji prvně vyrobil je nejasné, protože firma Ideal Mfg. Co. s ní nezačala, ta ji jen rozšířila.

Až se prvně spálíte kvůli krátkému a spíš tenkému madlu, nenahrazujte ho-nutí člověka najít si úchop, který je dost neměnný a zároveň díky velké páce, kterou má naběračka na prsty, máte skvělý cit pro množství olova, které jste na lití nabrali-což určuje licí tlak. Zacvičený vnímavý jedinec má díky tomu ze zahřáté kokily dvě váhy střel-např. 253,2 +/- 0,1 grs a 252,6 +/- 0,1 grs, přičemž ty druhé vznikají ve chvíli, kdy trochu poruší tempo kvůli míchání/fluxování/přihazuje bobek olova ze sprueplate... A kdo na to trochu kašle, má střely 530 +/- 2 grs se stálými průměry.
Dodnes nákup naběračky hodnotím jako nejlepších pár stovek, které jsem do svého střílení (a lití) kdy investoval, protože s tím v pohodě liju střely, které se otevřeným litím (otevřená naběračka, upravená lžíce...) daly lít jen do tak horké kokily, že produktivita byla kolem 30 ks/h kvůli čekání na chladnutí-a to jen v pátek za úplňku při fluxování trusem vampýra vykrmeného na panenské krvi...

FrantaB
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 238
Registrován: 02.10.2012 18:22

16.05.2018 21:15

Re: Tavení olova

A ještě jedna věc-poklepávání kokilou s sebou nese riziko, že ho člověk udělá pozdě, v okamžiku kdy je slitina uvnitř přesně kolem solidu a tedy právě ztrácí 100% oporu o stěny kokily. Slitina si "sedne" přesně jako beton a vznikají poruchové plochy, které se i po vystárnutí projeví při výstřelu. Dá se dosáhnout toho, že se pušková střela roztrhne vedví (asi už v hlavni), každopádně kousek od ústí, revolverové mají sice stejný tvar, průměr, váhu, mazání, slitinu-ale některé jsou OK a jiné nechají pár procent hmotnosti v konusu. V principu platí, že čím tvrdší slitina, tím hůř pozdní poklep snese.
Pokud se o tohle člověk nesnaží (pro potvrzení doměnky), není to tak strašné-ale střely lítají s větším rozptylem a mažou se víc, než by musely-a pak se laboruje s něčím, co problém neřeší.

Excentr používají některé licí (polo)automaty, které z nutnosti lijí do spíš studenější kokily, ručně by se s tím zacházelo nesnadno z hlediska konzistence. Při ručním lití je podle mého názoru snazší oželet malou část produkce a lít s trochu teplejší kokilou.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 966
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

16.05.2018 23:03

Re: Tavení olova

Tak díky, něco podobnýho jsem si před lety udělal, napadlo mě taky, že pokud olovo beru shora, tak leju i oxidy. Z takto konstruovaný naběračky se to nestane. Ale zůstal jsem u lití spodem pícky z pohodlnosti. Jak olovo v pícce ubývá, tak se samozřejmě tlak snižuje, ale to může hrát rozdíl snad mezi první a stou střelou. No jo, ale fakt je, že když se to pak promíchá můžou rozdíly existovat. I když rozdíly můžou být taky způsobeny nestejným domáčknutím kleští.

Předchozí

Obsah fóra / Střelivo / Přebíjení / Výroba střel a příprava nábojnic

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků