Uživatelský avatar
tom
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1850
Registrován: 13.09.2006 19:55
Bydliště: Praha 10

25.01.2008 1:32

Lapování

Chtěl bych se zeptat na lapování hlavně u dlouhé. Jednak jak se to provádí, zdali si ho můžu provést sám, nebo je to spíš odborná činnost pro znalého puškaře? A za druhé, má to cenu provádět u již jeté zbraně (CZ550)?

Shiva
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1567
Registrován: 09.06.2004 20:20
Bydliště: ln@sniper.cz

25.01.2008 1:46

Lapovani (break in) se dela pouze u novych hlavni.

Niripe
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 02.08.2006 13:19
Bydliště: Zlín

25.01.2008 9:28

Určitě?

Já měl za to, že lapování (lapping) a break-in (zastřílení) jsou dva rozdílné pojmy.

Vždycky jsem to chápal tak, že zastřelování je systematická kombinace střílení a čištění. A při lapování používám brusné pasty, což při zastřelování nezbytně nemusím. Sice např. Remington doporučuje tzv. Bore Scrubber ovšem nikoliv při každém čištění.

Niripe
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 02.08.2006 13:19
Bydliště: Zlín

25.01.2008 9:48

Ještě jsem někde na netu viděl test, kde zkoušeli vliv lapování na přesnost a prováděli to na starých puškách. Aplikovali tzv. Fire-lapping. Měnily přitom hrubost zrn u brusných past a většinou i po 20-ti ranách bylo znát citelně zlepšení.

Uživatelský avatar
tom
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1850
Registrován: 13.09.2006 19:55
Bydliště: Praha 10

25.01.2008 10:05

Niripe: a jaký je postup u toho Fire-lappingu?

Shiva
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1567
Registrován: 09.06.2004 20:20
Bydliště: ln@sniper.cz

25.01.2008 11:06

dobre budem pouzivat Break in aby to bylo spravne se pouziva u novych hlavni za ucelem vyhlazeni nerovnosti a stop po obrabeni pri tvoreni vyvrtu.
bezny postup je stridave cisteni pripravkem na odstraneni mosazi a korbonu, dale lapovaci pasty a strelbou.
Jestli to pomaha nebo nepomaha u starych hlavni, nevim. Normalne se stara vystrilena hlaven vymeni a udela se z ni lovecka.
fire lapping je aplikace lapovaci pasty do hlavne a pak vystrelenim.
Vyrobci kvalitnich hlavni tento zpusob nedoporucuji dokonce u nekterych se tim ztraci zaruka.


Reklama

Uživatelský avatar
tom
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1850
Registrován: 13.09.2006 19:55
Bydliště: Praha 10

25.01.2008 12:01

Shiva: jestli můžu trochu tahat rozumy, jaká pasta se na to používá? Hrubost? Šla vy na to použít třeba jemná pasta na zábrus ventilů u auta, nebo je to pořád moc hrubé. A jaký je postup aplikace. Někde bylo napsáno bronzovým kolíkem obaleným hadrem. Tím jenom natáhnout do hlavně a poté vystřelit, nebo tím protahovat, vyčistit a pak vystřelit?

Niripe
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 02.08.2006 13:19
Bydliště: Zlín

25.01.2008 15:49


Shiva
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1567
Registrován: 09.06.2004 20:20
Bydliště: ln@sniper.cz

25.01.2008 18:25

Pouzivam zabehnute a overene postupy a materialy. Vzhledem k tomu, ze vsechny moje hlavne jsou "rifle cut" od vyrobcu z prvni petky co se se kvality a presnosti tyce, tak opravdu neexperimentuji.
Na lapovani pouzivam (vpodstate jsem nevidle pouzivat nic jineho)
http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store
Postupy vlastniho break in, se ruzni jen v poctu vystrelenych ran mezi lapovanim.
ja pouzivam ten nejsetrnejsi.
vycistim hlaven, (pouzivam smes Shooter's choice a Kanno Kroil) a mechanicka cast je Dewey vyterak, Bronze kartacek a pro-shot (ev. sinclair) flanelove hadriky.
Vystrelim jednu ranu (ne moly coated strelu), zmineny hadrik namotam na kartacek a nanesu JB pastu, Pak zavedu vyterak (pres navadec) do hlavne a ca 10-15 protahnu tam a zpet. Pak hlaven vycistim. Pokud hlaven po vycisteni stale vykazuje mosaz,tak proces opakuji.
pak vystrelim 2 rany a cely proces opakuji. pak 3 rany atd. az do 10 ran. pak proces lapovani a cisteni delam po 10ti ranach.
hlaven je zalapovana v okamziku kdy mira zaspineni je normalni. Vetsinou je k tomu potreba od 80 do 120 ran.
Vzhledem k tomu ze mi jdou ted 2 BR hlavne, tak dam dotaz jeslti je potreba tento proces provest nebo ne. zivotnost BR hlavne (v BR presnosti) je u 6PPC max 3.000ran a u 6.5/284 do 2.000 ran.
U sve Anschutz malorazky tento proces doporuceny nebyl, ale vyrobce pise ze hlaven si sedne aso po 10.000 ranach. Mohu potvrdit, ze presnost opravdu kolisa, a to se stejnym strelivem. jde to v periodach. Nejkritictejsi se mi zda kolem 6-8.000 celou dobu jsem strilel s Anschutz a loni na zacatku sezony, silene vysledky (ca 7.000 ran) presel jsem na Suhl 150. vyborne vysledky dokonce novy cesky rekord, takze rukama to neni.

Uživatelský avatar
tom
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1850
Registrován: 13.09.2006 19:55
Bydliště: Praha 10

25.01.2008 18:40

Shiva: Děkuju za návod

Uživatelský avatar
Kall
 
Příspěvky: 2286
Registrován: 20.01.2004 17:44
Bydliště: Vepřov

25.01.2008 19:17

pro případný experimentátory historka z praxe.
Jeden nejmenovaný střelec to zkoušel u nové zbraně, nějak se v postupu spletl, a po akci ze zbraně nešlo trefit na 100 m na terči lepší ránu naž 6, vyřešil to výměnou hlavně..... :(

Uživatelský avatar
Starosta
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 227
Registrován: 10.04.2008 10:35

08.09.2013 18:25

Re: Lapování

Pár lidí se mě ptalo, jak a proč jsem dělal lapování nové Savage 10TR:
viewtopic.php?f=43&t=27440

Tak jsem to raději sepsal - spíš obecně: co to je a proč se to vůbec dělá.
BR střelci a puškaři/zbrojíři mě jistě doplní nebo opraví.
Konkrétní postup mého break-inu mohu dopsat.


Jde o proces, kdy se vyčistí, vystřelí rána, opět vyčistí a pořád dokola, jen se zvyšuje počet střel mezi čištěními. Do toho se po několika ranách lapuje = zalešťuje vývrt hlavně.
Používal jsem čištění od Shooters Choice a JB pastu.
Dewey vytěrák a navaděč, VFG vlněné válečky průměru 7,5 mm.

Já to vzal od začátku z hlediska čištění častěji, než se obecně v postupech pro break-in doporučuje. Ale stále s vědomím toho, že se nesmí "přečistit" (více dále). Naopak s lapováním jsem se držel raději trochu při zdi, protože jde přeci jen o abrazivum a ubraný materiál vývrtu se nikdy nedá vrátit.

Soustřely 3-4 ran přišly tedy na řadu až někdy v půlce lapování...
Upřímně řečeno, až tak jsem je neřešil, snažil jsem se především sžít s tou flintou a spouští, ověřit zatím klikání puškohledu, nastavit si libelu, atd...
A hlavně, soustředit se na čištění.


Nemyslím, že by hlavním výsledkem lapování bylo zlepšení soustřelu - i když nějaký pozitivní vliv tam je beze sporu taky (a o ten mi šlo především). Hlavním pozitivním dopadem lapování je spíš ale to, vyhladit hrubé opracování hlavně od výrobce a tím snížit usazování mědi a karbonu pro další střelbu. Prodloužit interval nejlepší přesnosti hlavně.
A také nepřehřát hlaveň hned zezačátku. Vykropit 20 ran v kuse je i pro terčovou hlaveň údajně ještě větší zlo, než střílet novou flintu "bez průchodu patche". Takže postupně, zezačátku nechat hlaveň mezi střelami pěkně vychládat.


U továrních hlavní je zpočátku velmi silné usazování mědi ve vývrtu, Savage je tím vyloženě známá.
Můžou za to drážky od opracování, kolmé na osu hlavně. (Já to borescopem neviděl, mám jen načteno z netu.)
O tyto nerovnosti se otírá střela - tu méně, tu více. Tam, kde více, se při střílení vytvoří nános, který se po čase utrhne. Toto budování mědi má kromě negativního vlivu na přesnost té jedné rány i negativní vliv na materiál hlavně. Dochází tím k vylamování mikroskopických částí vývrtu, na který je vrstva mědi "nažehlená". Při průchodu střely jsou na některých místech větší tlaky než jinde. Materiál dostává zabrat.

Je to podobné, jako byste před střílením nechali v hlavni olej ve velké míře - nestlačitelná kapalina při výstřelu udělá ve struktuře komory a vývrtu pěknou paseku. Proto se vždy doporučuje před střelbou zbytky solventů a/nebo oleje vytřít i z komory.
Tyhle miniaturní škody na vývrtu nebo komoře samozřejmě neuvidíte tak, že by flinta začala hned střílet za roh.
SubMOA flinta zůstane nejspíš několik tisíc ran stále subMOA - ale maximální možná přesnost hlavně jde do kopru o poznání rychleji.


Nutno podotknout, že někdo na lapování věří, někdo zase ne :)

Někdo to neřeší vůbec a prostě s novou flintou odstřílí svoji "session" na střelnici - a po několika stovkách ran je hlaveň vlastně taky "zajetá". Ale měď v ní už dělá takový nános, že to škodí přesnosti. Když se pak hlaveň vyčistí nějakým odstraňovačem mědi, dočistí se buď
- nedostatečně (výsledkem jsou nepravidelné usazeniny mědi, které se při střílení náhodně utrhávají), nebo
- dočista dočista (to je pak výsledkem hlaveň, která byla zaběhaná/zalapovaná samotnými střelami). Pak je ještě možnost
- přečištění, kdy se nechá nějaká příliš agresivní chemie v hlavni přes noc, anebo se drbe hlaveň ocelovým kartáčkem a dojde k nahlodání samotného vývrtu nebo oblasti komory/náběhu

Aby bylo jasno, já ty první dva způsoby neodsuzuju. Ale jen z toho, co jsem vyčetl, jsem u továrních pušek určených na přesnou střelbu jednoznačně pro provedení break-inu.

Pokud se totiž na začátku udělá správný break-in, hlaveň se zajíždí rovnoměrně a netvoří se nepravidelné nánosy mědi a karbonu.
Tohle by mělo fungovat dokonce i později - když se dodatečně vylapuje i již střílená hlaveň. V podstatě jde jen o doleštění nerovností jemnou brusnou pastou, zejména v oblasti začátku hlavně, která "se špiní" nejvíc.
Nelapovaná hlaveň s sebou nese velmi rychlé znovu-usazování nánosu mědi a musí se častěji a intenzivněji čistit (aby bylo dosaženo stejné přesnosti).


Je ale důležité si uvědomit, že lapování je časově náročné a že to z tovární hlavně/pušky neudělá BR speciál.

Jen to urychluje proces záběhu a je to mnohem šetrnější k hlavni. Kromě výsledného pomalejšího usazování bordelu, je vyhlazeno i hrubé opracování výrobce (který z důvodu úspory nákladů běžné hlavně nelapuje ani varmint/bull hlavně - teď mám na mysli třeba Savage, Remington, apod.) a tedy i zlepšení přesnosti.
Neptejte se mě, o kolik se to zlepšilo, nezkoušel jsem střílet před lappingem soustřely. Podle mě to je minimální rozdíl v přesnosti, max. desetina MOA nebo dvě (tipuju podle toho, že to je flinta s garancí SubMOA a to s přehledem plní, pokud udělám já svou část správně). Ale zachová to perfektní vlastnosti materiálu, které má nová hlaveň.

Stojí vám jedna dvě desetinky a snažší pozdější čištění za ten úmorný proces lapování? Na to si musíte odpovědět každý sám :D
Já se teprv potřebuju naučit střílet, abych mohl říct: "moje flinta je sub 0,X MOA" nebo podobně.
Zatím jediné, co vím, je, že jí to sprostě kazím - a že kvalitní střelec by z ní vyždímal mnohem lepší soustřely konzistentně(!). Taky zatím střílím jen tovární municí...


U custom hlavně by takovýto hand-lapping byl naopak kontraproduktivní - tam se lapuje olovem už u výrobce a jinou metodou. Proto většina výrobců kvalitních hlavní píše, že při dodatečném lapování jejich hlavní uživatelem přestává platit záruka.
Lidi do toho nevidí, tak to zobecní i na tovární hlavně a každý, kdo lapuje, je rázem pitomec. Stačí se podívat na nějaká US fóra...
Zajímavé ale je, že z lidí, kteří tomu nevěří (spíš to radikálně odsuzují) se většina zmiňuje o "dostatečné přesnosti tovární pušky (např. subMOA) i bez lapování". A že "chcete-li soustřely 0,4MOA a lepší, máte si koupit custom hlaveň".
Ano, to dává smysl - pokud u nich nová Savage 10TR stojí 450USD a nová hlaveň několik málo stovek USD včetně instalace.
U nás jsou bohužel cenově trochu jiné poměry a Savage holt neberu jako spotřebák - nemám na to ;)
Snažím se z ní dostat maximum. A chci aby to maximum střílela co nejdéle.


Je tu jeden argument proti lapování, a to vícerá prohlášení puškařů, že viděli více hlavní zničených nesprávným čištěním (a lapováním), než samotnou střelbou (vypálením náběhu).
To je dozajista pravda - lidi jsou schopní zprasit cokoli a flintu za 40tis. protahovat ocelovým drátem s očkem na konci je prostě rychlá cesta k nové hlavni, nebo aspoň zkrácení hlavně a nové komoře.
Dále jsou na trhu fire-lapping sety, které jsou možná k něčemu ve starých vystřílených hlavních, ale do nové bych je rozhodně nedal:
Pro srovnání, fire-lapping se skládá ze střel s nanesenými grity od 320 do tuším 800, které se doma přebijí a hlavní proženou.
Proti tomu JB pasta, používaná na lapování, má grit 1200 a dělá se to ručně vytěrákem...

Break-in je nutno to udělat správně: pak to nemůže uškodit.


Abych to shrnul...

Pokud chcete dostat z tovární hlavně maximum, vyčistěte, střílejte s mezičištěním a lapujte.
Dělejte to ale správně, se správnými prostředky - navaděč do komory, kvalitní vytěrák, kvalitní chemie, jemná lapovací pasta, nepřečistit, zvykejte hlaveň na teplo postupně.
Najděte si svůj způsob, kterému věříte. Je to vaše puška a váš pocit.


Výše uvedené postupy z té pušky neudělají o třídu přesnější (a to nemluvím o střelci, který za ní zoufale zaostává).
Ale je to ten nejlepší nástroj, co si z hlediska přesnosti mohu dovolit: tak se snažím o něj postarat odpovídajícím způsobem.
(Navíc nerad čistím a tohle je investice do budoucna :lol: )

vlady
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 506
Registrován: 29.08.2012 6:51
Bydliště: Luhačovice

09.09.2013 8:23

Re: Lapování

A postup jsi pouzil nahore uvedeny?
jeden vystrel - cisteni - lapovani
dva vystrely - cisteni - lapovani
tri vystrely - cisteni - lapovani
az to 10-ti vystrelu

nebo neco jineho?

Uživatelský avatar
Starosta
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 227
Registrován: 10.04.2008 10:35

09.09.2013 9:56

Re: Lapování

vlady: Ja vycistil pred strelbou karbon (ve fabrice na zkousku vystreli a bordel tam zustane). Pak jsem odstranil med a nakonec lapoval celou hlaven protazenim 5x tam a zpet JB pastou.
Pak jsem znovu s cistymi valecky a cistou pastou projel znovu 5x celou hlaven.
Celkove se to doporucuje 10x, ja to udelal 5x+5x s tim, ze pastou ani valecky neni treba setrit. (Uz po 5 protazenich je valecek uplne cerny.)

Nakonec s cistymi valecky a cerstvou pastou jeste 5x lapovani prvni tretiny az poloviny hlavne, kde se usazuje bordel nejvic.
Celkove tedy 10x tam a zpet celou hlaven, 5x prvni cast hlavne tam a zpet.

Pastu je po lapovani nutno dukladne povytirat cisticem hlavni, jinak by dochazelo k vyse zminovanemu fire-lappingu.
Pri lapovani cele hlavne jsem zastavoval s valeckem s JB pred ustim asi 1cm, protoze z adapteru na VFG mi kouka stredem "hrot".
Takze jsem dal prst pres usti a to zabranilo dojeti valecku s JB az ke korunce (crown).

Nekdo protahuje pri lapovani jen v jednom smeru - od komory skrz usti ven a uz ne zpet. Ale prislo mi, ze i tim muze dojit k oteru hrany korunky. Proto jsem lapoval systemem sem-tam a pouze uvnitr hlavne.


Pri cisteni karbonu a medi jsem vzdy protahl valecky jen jednim smerem od komory, na konci po projeti ustim odsrouboval adapter a samotny vyterak protahl opatrne zpet, abych koncem vyteraku neorval korunku.

Je dulezite pred dalsim pouziti vyterak otrit hadrem v cele delce, jinak i na plastovem vyteraku muze zbyly bordel obrusovat komoru/vyvrt.
Vyterak mam poplastovany Dewey s hlinikovy osazenim - prestredky na odstraneni medi potom nebarvi falesne kvuli mosazi na vyteraku nebo koncovem prvku. Koupil jsem i nylonove kartacky, ale nakonec jsem pouzil pouze plstene valecky a chemii.

Pred strelbou jsem vzdy vytrel hlaven docista a dosucha, vyndal navadec a vytrel dosucha i zbytky z komory.
Komoru jsem radeji nelapoval, i kdyz nekdo to doporucuje.


Po tomto pocatecnim cisteni "karbon, med a lapovani 5x+5x celou a 5x zacatek" jsem vystrelil:
- 1 ranu, vycistil karbon a med (10 opakovani)
- lapoval 5x+5x celou hlaven a 5x zacatek
- 2 rany, vycistil karbon a med (10 opakovani)
- lapoval 5x celou a 5x zacatek
- 3 rany, vycistil karbon a med (10 opakovani)
- lapoval 5x celou a 5x zacatek
- 4 rany, vycistil karbon a med (10 opakovani)
- lapoval 5x celou a 5x zacatek


Nejsem si zcela jist presnymi pocty protazeni a opakovani, mam to zapsane u flinty. Ale tohle byla zhruba moje metoda, kterou jsem se dostal na zhruba 100 ran extremne citliveho break-inu.

Dalsi lapovani planuji kolem 300 celkove vystrelenych ran, pak az podle potreby, kdyz hlaven zacne zase vice houlat. Orientacne po dalsich 500-600 ranach to ocekavam (tj. nekde kolem 800-1000 ran celkove).


Upozorneni:
Zni vam to jako velka alchymie? Ano, je.

Pokud nemate navadec a kvalitni vyterak, vubec o tom nepremyslejte a proste strilejte.
Jak jsem psal, musi to byt provedeno spravne, pak to nemuze uskodit...

Obsah fóra / Dlouhé zbraně / Dlouhé zbraně - ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník