Příspěvků: 65 Stránka 2 z 41, 2, 3, 4
-
glock1719 - Příspěvky: 8116
- Registrován: 10.04.2006 14:12
- Bydliště: Uherské Hradistě
-
solory - Častý návštěvník
- Příspěvky: 311
- Registrován: 14.07.2005 13:02
- Bydliště: Bystřice pod Hostýnem
už jsem viděl i pažbu z modřínu (problém je v laku, aby byl s UV filtrem, jinak to hrooozně tmavně v případě modřínu, ostatní většinou jen žloutnou), sám jsem dělal od trnky přes jasan, javor, ořech, pro biatlon dělal kolega velmi lehké pažby z topolu.
není problém dřevo ale vlhkost, poku nemá pod 9% (to Vám venku nevyschne) bude se kroutit a celá práce na nic.
jen je potřeba se ujistit, že konkrétní tvar v kombinaci s dřevinou "unese" zacházení majitele. Dřevo praskne po dřeňových paprscích (vycházejí od dřeně - středu kmene - ven a protíná letokruhy) a je jistota prasknutí právě v místech kde se to nedá opravit, nebo dost blbě - pistolová rukojeť mezi "železem" a lícnicí, takže nešetrné odložení zbraně praštěním botkou o zem znamená, že pádlo pevně drží na zemi ale železo se zbytkem své části dřeva pokračuje k zemi
není problém dřevo ale vlhkost, poku nemá pod 9% (to Vám venku nevyschne) bude se kroutit a celá práce na nic.
jen je potřeba se ujistit, že konkrétní tvar v kombinaci s dřevinou "unese" zacházení majitele. Dřevo praskne po dřeňových paprscích (vycházejí od dřeně - středu kmene - ven a protíná letokruhy) a je jistota prasknutí právě v místech kde se to nedá opravit, nebo dost blbě - pistolová rukojeť mezi "železem" a lícnicí, takže nešetrné odložení zbraně praštěním botkou o zem znamená, že pádlo pevně drží na zemi ale železo se zbytkem své části dřeva pokračuje k zemi
-
hetzer - Častý návštěvník
- Příspěvky: 657
- Registrován: 19.12.2006 15:37
- Bydliště: Prostějov
-
RMP - Častý návštěvník
- Příspěvky: 960
- Registrován: 20.01.2004 15:42
-
Venet - Nový uživatel
- Příspěvky: 34
- Registrován: 23.03.2007 9:49
- Bydliště: Slovensko
Samozrejme ze treba dobre vysusene drevo. A 2 solory : vedel by si porovnat dreva s ktorymi si robil? tj. pracnost versus vysledna pevnost. Lebo buk si viem zaradit, aj topol, aj ten orech by som cca vedel ale jasen, javor.... neviem. Ako sa s nimi robi? stiepaju sa? Opracovatelnost dobra?
2RMP Ved breza je mekka. To uz radsej ten topol. Nie?
2RMP Ved breza je mekka. To uz radsej ten topol. Nie?
-
solory - Častý návštěvník
- Příspěvky: 311
- Registrován: 14.07.2005 13:02
- Bydliště: Bystřice pod Hostýnem
nejlepší práce s vynikajícím výsledkem je s ořechem, je dost pevný ale ne příliš tvrdý, výborně se do něj frézuje vrtá atd..
nejpracnější je jasan, je nechutně tvrdý, ale zas vydrží neuvěřitelné věci - vyráběly se z něj lyže a stále se používá na sportovní náčiní a namáhané věci. nejjednodušší je opracování topolu, to něj se dá rýpat i nehtem a kapesní nožík dokáže divy, je lehounký ale řídký.
javor(ikdyž je hodně hustý), buk a trnka mají podobné vlastnosti na opracování, jsou houževnaté, celkem tvrdé, pro ruční opracování je lepší buk a trnka, pro vzhled jednoznačně trnka (český mahagon ) a javor (nádherně sněhobílý pokud se trefi zdravé dřevo a bez jádra). nejlevnější je buk, toho je všude dost, i sušeného, potom ořech, jasan a nakonec javor a poslední trnka.
čím hustší dřevo, tím méně se zaštipuje, pokud pojedete proti letům, zaštipují se všechny, ale od toho je broušení které to spraví.
u kvalitních materiálů, sušených, vyzrálých nejsou ceny za kubík 30000Kč nic vyjímečného
na břízu bacha.. není rozhodně nic měkého! hoblovat ručně břízu je za trest, zlatý buk. Bříza vydrží hodně, te taky těžká ALE hodně se zaštipuje, má místy vlnitá léta, u suků je třeba namísto hoblování ale i rašplování, jen brousit, ale ten lesk pod povrchovkou jen tak něco nemá.
nejpracnější je jasan, je nechutně tvrdý, ale zas vydrží neuvěřitelné věci - vyráběly se z něj lyže a stále se používá na sportovní náčiní a namáhané věci. nejjednodušší je opracování topolu, to něj se dá rýpat i nehtem a kapesní nožík dokáže divy, je lehounký ale řídký.
javor(ikdyž je hodně hustý), buk a trnka mají podobné vlastnosti na opracování, jsou houževnaté, celkem tvrdé, pro ruční opracování je lepší buk a trnka, pro vzhled jednoznačně trnka (český mahagon ) a javor (nádherně sněhobílý pokud se trefi zdravé dřevo a bez jádra). nejlevnější je buk, toho je všude dost, i sušeného, potom ořech, jasan a nakonec javor a poslední trnka.
čím hustší dřevo, tím méně se zaštipuje, pokud pojedete proti letům, zaštipují se všechny, ale od toho je broušení které to spraví.
u kvalitních materiálů, sušených, vyzrálých nejsou ceny za kubík 30000Kč nic vyjímečného
na břízu bacha.. není rozhodně nic měkého! hoblovat ručně břízu je za trest, zlatý buk. Bříza vydrží hodně, te taky těžká ALE hodně se zaštipuje, má místy vlnitá léta, u suků je třeba namísto hoblování ale i rašplování, jen brousit, ale ten lesk pod povrchovkou jen tak něco nemá.
- Grimpo
- Častý návštěvník
- Příspěvky: 2231
- Registrován: 20.01.2004 16:04
- Bydliště: Praha
Z jasanu jsem dělal sochu kuše, a rozhodně bych ho neoznačil za tvrdý. Působil na mne spíš jako středně tvrdé až měkké dřevo. Práce dlátem, hoblíkem, rašplí i pilníkem velmi snadná. Švestka byla o dost tvrdší, ale s mnohem hezčí barvou a kresbou. Dub je nudnej, tvrdej, strašně tupí dláta a má tendenci se štípat. Buk je nudnej, tvrdej, ale netupí tolik co dub. Ořechu jsem ještě neměl tolik, abych se cítil na to k němu vyjádřit, ale za pár let už budu mít zkušenost i s ním. Už se těším.
-
Venet - Nový uživatel
- Příspěvky: 34
- Registrován: 23.03.2007 9:49
- Bydliště: Slovensko
- Harpplayer
- Častý návštěvník
- Příspěvky: 566
- Registrován: 12.11.2006 9:59
Podle mého názoru je na sportovní pažbu nejlepší kvalitně slepená fošna z buku proložená dýhou (např. ořech, mahagon, palisandr). Když se to slepí s pootočením lamel o 180°, nemá šanci se to kroutit a ta dýha to "nudný" bukový dříví značně rozveselí. Když se to náhodou zmrví, jak psal kolega, buku je všude dost a je za hubičku. Buk je dostatečně tuhý, hutný, dobře se strojně opracovává - je to průmyslový dřevo. Je to ale věc názoru, někomu se prostě "pruhovaná" pažba nelíbí. Na loveckou zbraň bych ji taky nedal - ta má svou tradici a tam je třeba dříví značně vybírat.
Naposledy upravil Harpplayer dne 17.02.2008 1:03, celkově upraveno 1
-
Venet - Nový uživatel
- Příspěvky: 34
- Registrován: 23.03.2007 9:49
- Bydliště: Slovensko
- Harpplayer
- Častý návštěvník
- Příspěvky: 566
- Registrován: 12.11.2006 9:59
- qwer
- Pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 299
- Registrován: 12.11.2006 13:19
-
Oldřich jandera - Pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 123
- Registrován: 14.05.2006 13:41
- Bydliště: Čechy
Harpplayer píše:Lepeno disperzním lepidlem (značku neznám - lepil to PAN truhlář) na bázi Herkules, Dispercol apod. po 2 vrstvách od středu ven, stahováno do lisu.
Doporučuji moderní lepidla na bázi polyuretanu, např. D4 FIX FLEX. Spoj je pevnější než lepené dřevo a je podstatně odolnější než disperzní lepidlo.
- Harpplayer
- Častý návštěvník
- Příspěvky: 566
- Registrován: 12.11.2006 9:59
Dík za uznání , od zkušeného střelce Tvé úrovně těší dvojnásob. Problém je, že dokud to někdo nezkusí, netuší, co se za výrobou kvalitní pažby skrývá, hlavně pokud člověk nekopíruje již vyrobený kus a musí všechno vymýšlet, když ví, že se nesmí seknout, protože by se často muselo začít znovu. Nedisponuju ani truhlářskou dílnou, ani kovoobráběcím strojním parkem, takže všechno nakreslit a buď dělat růčo, nebo stát odborníkovi za zadkem (což mají strašně rádi) a říkat mu tohle takhle, tohle onakhle. Naštěstí mám kromě kámoše PANA truhláře taky kámoše PANA zámečníka, který taky střílí, takže co jsem za bezesných nocí vymyslel a hodil na papír, on dokázal perfektně vyrobit a tak jsme postavili 2 téměř identické pažby. Na výše uvedeném obrázku můžete hledat 5 rozdílů (buehehe). Sám bych s vlastní šikovností a skromným vybavením dílny tuhle záležitost nikdy nedokončil. Uvažovali jsme o malé serii těchto pažeb, ale když jsme zájemcům skalkulovali cenu, zájem hodně rychle opadl. Jsem připraven případným zájemcům o výrobu poradit, jak na to, ale tu serii asi rozjíždět nebudeme.
- Gogol
- Nový uživatel
- Příspěvky: 15
- Registrován: 09.01.2008 8:15
- Bydliště: Skoro Plzeň
Udělal jsem takovou malou tabulku s dřevinami , je tam stručný popis , hustota a tvrdost . Žlutě jsou dřeviny podle mě vhodné pro začátečníka na pažby .
http://www.uploadyourfiles.de/72be2d589ae361f2c4f1ab3008055a1c/pv87n/Download.html
Lepení - naprosto dostačující je PVAc lepidlo ( herkules , disperkol a spol. ) , nebo lépe jejich voděodolná verze . Důležitější je dodržet zásady lepení dřeva .
Jinak cenová relace dřeva na pažbu :
Buk cca 250 Kč
Ořech cca 500 Kč - nejlépe americký je hezčí a lépe se opracovává .
Modřín cca 150 Kč
Ještě k tomu modřínu . Pro začátečníka je nevhodný špatně se opracovává a skutečně ztmavne . Laky s UV filtrem -to je pouze marketinkový tah , účinost cca 10 % .
Ještě na závěr , tak podle mě je nejhezčí dřevo na pažbu ořechový kap .
http://www.uploadyourfiles.de/72be2d589ae361f2c4f1ab3008055a1c/pv87n/Download.html
Lepení - naprosto dostačující je PVAc lepidlo ( herkules , disperkol a spol. ) , nebo lépe jejich voděodolná verze . Důležitější je dodržet zásady lepení dřeva .
Jinak cenová relace dřeva na pažbu :
Buk cca 250 Kč
Ořech cca 500 Kč - nejlépe americký je hezčí a lépe se opracovává .
Modřín cca 150 Kč
Ještě k tomu modřínu . Pro začátečníka je nevhodný špatně se opracovává a skutečně ztmavne . Laky s UV filtrem -to je pouze marketinkový tah , účinost cca 10 % .
Ještě na závěr , tak podle mě je nejhezčí dřevo na pažbu ořechový kap .
-
hetzer - Častý návštěvník
- Příspěvky: 657
- Registrován: 19.12.2006 15:37
- Bydliště: Prostějov
-
Oldřich jandera - Pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 123
- Registrován: 14.05.2006 13:41
- Bydliště: Čechy
Gogol píše:Udělal jsem takovou malou tabulku s dřevinami , je tam stručný popis , hustota a tvrdost . Žlutě jsou dřeviny podle mě vhodné pro začátečníka na pažby .
http://www.uploadyourfiles.de/72be2d589ae361f2c4f1ab3008055a1c/pv87n/Download.html
Lepení - naprosto dostačující je PVAc lepidlo ( herkules , disperkol a spol. ) , nebo lépe jejich voděodolná verze . Důležitější je dodržet zásady lepení dřeva .
Jinak cenová relace dřeva na pažbu :
Buk cca 250 Kč
Ořech cca 500 Kč - nejlépe americký je hezčí a lépe se opracovává .
Modřín cca 150 Kč
Ještě k tomu modřínu . Pro začátečníka je nevhodný špatně se opracovává a skutečně ztmavne . Laky s UV filtrem -to je pouze marketinkový tah , účinost cca 10 % .
Ještě na závěr , tak podle mě je nejhezčí dřevo na pažbu ořechový kap .
Ceník je hezký, jen ještě vědět, kde se dá to dřevo koupit! Nedávno jsem něco sháněl, nakonec jsem pár kousku těžcě sehnal u řezbáře. Teď už to mám vyřešené-protože dělám pažby na pistole, stačí mi malé kousky a tak používám gumovník brazilský, ten je všude k dostání.
-
Venet - Nový uživatel
- Příspěvky: 34
- Registrován: 23.03.2007 9:49
- Bydliště: Slovensko
- Gogol
- Nový uživatel
- Příspěvky: 15
- Registrován: 09.01.2008 8:15
- Bydliště: Skoro Plzeň
-
RMP - Častý návštěvník
- Příspěvky: 960
- Registrován: 20.01.2004 15:42
Příspěvků: 65 Stránka 2 z 41, 2, 3, 4
Obsah fóra / Dlouhé zbraně / Dlouhé zbraně - ostatní
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků