Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

26.04.2007 20:27

Jak tavíte olovo?

Jak tavíte olovo, v čem, jak je ohříváte a jaké jsou zkušenosti s kvalitou střel, hlavně drážkovaných.

Uživatelský avatar
Fandaks
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 643
Registrován: 07.05.2006 21:43

26.04.2007 22:54

Olovo se dá tavit třeba v starém litinovém hrnci nebo hlubší pánvi na plynovém nebo elektrickém vařiči. Většina z nás si nakonec pořídí elektrickou pícku s termostatem na regulaci teploty taveniny. Nejlevnější jsou asi pícky od LEE:

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... lters.html

Kvalita střel záleží na mnoha věcech a hlavně na umění a zkušenostech. Kuličky jdou lít poměrně snadno. Čím je drážkovaná střela delší, těžší a malého průměru, tím je lití obtížnější. Záleží na střele kterou budeš odlévat. Např. střela MINIEpro předovky je velká, těžká a ještě má v zadku dutinu. Tento tenký okraj mezi dutinou a vnějším průměrem střely se odlívá dost obtížně protože musí být dokonale odlitý, jinak střela netrefuje.
Podívej se taky sem:

olovo-taveni-t1246.html

Uživatelský avatar
SW_FOX
Grafoman
Grafoman
 
Příspěvky: 5172
Registrován: 20.01.2004 23:33
Bydliště: Zlín/Brno

27.04.2007 7:51

Jinak olovo tavím (když připravuju ingoty na odlévání) venku na ohni, vypálí se zbytky všeho možného, pak stáhneš starou lžičkou strusku a odleješ krásně čisté ingoty, jinak na odlívání je nejlepší ta největší pícka od lee. nejmíň se ti mění teplota když tam přihodíš další ingot.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

27.04.2007 11:35

Sakra, já budu muset tu pícku asi koupit, ještě jeden pokus a nezbyde mi asi nic jinýho. Tělesa z aut. pračky, co jsem chtěl použít na roztápění olova zfajčily hned v prvopočátku, jsou asi zvyklý na nižší teploty. Tak to ještě zkusím z tělesy z elektrický trouby, no a pak jestli neuspěju tak objednám tu pícku od Lee.
Fando, nechtěl jsem tě otravovat, protože jak tavíš ty už vím. Chytám rozumy v týto věci taky od druhých. Taky zrovna neoplývám fin. prostředky a pokud to jde, rád si ledacos udělám sám.

Uživatelský avatar
BARRY
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1983
Registrován: 13.02.2004 19:47
Bydliště: Český Ráj

27.04.2007 11:45

Také jsem zkoušel ukutit něco sám, ale vše bylo dimenzované tak na uvaření vody. Nerezová nádoba s topným tělesem zalisovaným v hliníku (zbytek rychlovarné konvice), dovybavený termostatem také nevydržel a hliník vytekl. Potom jsem koupil pícku od Lee. Špinavé olovo přetavuji na starém plynovém vařiči v hrnci a pak odlévám přečištěné a nalegované do ingotů a teprve ty do pícky.

Uživatelský avatar
Phantom
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1218
Registrován: 20.01.2004 15:57
Bydliště: Praha 13

27.04.2007 11:52

Topná tělesa z pračky nebo z el. trouby

Boha, takováhla slitina olova se přece taví tak kolem 250°C, ne? To už bych to zkoušel ohřívat spíš spirálou z teplometu nebo grilu.


Reklama

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

27.04.2007 13:42

Pokud sháníte levné topné těleso, tak spolehlivě funguje trubková plotýnky z elektrického vařiče (ne litinová, ale taková ta spirála).

Myslím toto:

Obrázek

Stačí i menší průměr a jede i bez regulace v červeném žáru, dokud se všechno železo neodporoučí(což se mi v praxi nepodařilo). Používal jsem dlouho vyřazený rychlovařič, tež jsem si pořídil Production pot od Lee. Jako nádobu jsem používal hliníkový kastrůlek.

Jako náhradní díl se dá koupit třeba zde za cca 170Kč:
http://www.nahradnidil.cz/index.php?action=detail&p=93x1238845c7x40v2qv1sp265x69c6c8

Uživatelský avatar
staM
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 1226
Registrován: 29.12.2006 23:12

27.04.2007 16:22

Já odlejvám na plynovým sporáku-přez zimu.V létě taky ale na přenosným kempovým na střelnici.Ingotky to chce opravdu připravit jak píše FOX.Nebo olovo přímo z příbramskejch cihel to není třeba zbavovat svinstva.

A tady je malý video odlití do LEE.

http://www.youtube.com/watch?v=DghVF16O ... annel_page

Snad ti to pomůže.

Změněn nefunkční odkaz.
Naposledy upravil staM dne 30.12.2008 0:19, celkově upraveno 1

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

27.04.2007 21:35

Peggy, to topný tělísko z vařiče je dobrý tip, i ta cena je lidová.
staM, video je moc fajn, pouštěl jsem si je několikrát, docela by mě zajímalo, proč třepeš kokilou ze strany na stranu a taky proč nezačneš s třepáním hned po nalití, ale až chvilku po tom.

gres
Pravidelný návštěvník
Pravidelný návštěvník
 
Příspěvky: 294
Registrován: 11.11.2006 1:47

27.04.2007 21:37

olovo tavím vonku na ohni vo velkom 20l vedre (kbelíku), po odstránení sajrajtu z autozávaží robím ingoty velkou polievkovou naberačkou. Výhodou je že dostanem velké množstvo zliatiny rovnakých vlastností. To isté platí keď tavím vodovodné rúry na gule do perkusu. Zatial odlievam na propánbutánovom variči ručne, ale chystám sa na piecku od Lee.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

28.04.2007 18:41

Jak je řešeno spodní vypouštění u pícky? Jak to vůbec těsní?

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

28.04.2007 20:05

Je tam kovová trysky, do které shora zapadá jehla. Když zvedneš páčku, zvedneš tyčku jehly a teče to, když ji spustíš dolů, zavře se. Pokud nedojedeš olovo až do dna a nedostane se tam nějaký bordel, funguje to velmi dobře.

Kliknutím zvětšíte obrázky:

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

28.04.2007 21:21

Tak to je chytrý, to by mě nenapadlo. Na tý páčce je závaží, nebo je to jen takovej držák, jakej průměr má asi ten otvor, tedy ta výpusť, rád bych si tu svou vybavil něčím podobným. Když už se mi podařilo vyřešit vytápění, toto by neměl být už problém. Dost mi vadí to svinstvo, co plave na povrchu olova.

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

28.04.2007 22:31

Je to závažíčko, ale není potřeba nijak víc tlačit, naopak, jen to nechat dosednout. Otvor má tak 3-4mm, tryska je konická a pasuje na zahloubení a díru v destičce kleští.
Když se při tavení používá vosk, jako tavidlo, je toho bordelu navrchu míň. Taky pomáhá míchat dřevěným klackem. Když se udržuje hladina nad minimeme, tak to ničemu nevadí.

Jinka samozřejmě používám předčištěný olovo - přelitý do prutů, jak už tady řada lidí psala.

Uživatelský avatar
Jim11
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 1006
Registrován: 22.03.2007 14:12
Bydliště: Znojmo

29.04.2007 12:26

S tím olovem to vím, fakt je ale to, že jak se trochu přehřeje olovo, začne se na hladině objevovat černej prach. Připadá mi to, že je to z naběračky, která není nerezová. Přesně takovej prach se mi tam objevoval, když jsem měl kotlík ze železa a stoupla trochu víc teplota. Tak si myslím, že ta spodní výpusť bude dobrý řešení. Jinak díky za informace o pícce.

Uživatelský avatar
Fandaks
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 643
Registrován: 07.05.2006 21:43

29.04.2007 17:14

Já to dělám taky tak. Nejdřív olovo vyčistím a odlévám si cihličky. Ty potom přidávám do pícky. Mám ten největší model od LEE na 10 kg olova.
Malá cihlička má 25 dkg a velká 1/2kg. A je to tak jak to říká SW_FOX, nejmíň se ti mění teplota když tam přihodíš další cihličku.
Obrázek

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

29.04.2007 17:48

Jinak tavidla apod jsou dost přehledně řešena v tématu, které sem už někdo dával:

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

29.04.2007 17:54

Já mám zase menší pruty, takže to moc neovlivňuje teplotu :wink:

Uživatelský avatar
Peggy
Sponzor serveru
Sponzor serveru
 
Příspěvky: 864
Registrován: 12.12.2006 12:22
Bydliště: Pardubice

22.07.2007 11:07

Ještě tip na levnou formu na cihličky - používáme mimo jiné staré hliníkové vaničky na výrobu ledových kostek v mrazáku, je to velikost, kdy se mi ještě vejde cihlička přímo do pícky, jde to snadno vyklopit, protože je to konické a z hliníku, nebo používáme formy na pruty udělané z úhelníků.

Uživatelský avatar
zoufalec
Častý návštěvník
Častý návštěvník
 
Příspěvky: 861
Registrován: 15.10.2006 18:01
Bydliště: Boskovicko

22.07.2007 11:35

Dobrá forma je ocelovej úhelník. Upnu to do svěráku a odlívám pruty asi půl metru dlouhý a silný jak potřebuji. Po ztuhnutí to jednoduše vyklopím na ponk a nechám vystydnout. Můžu si takto udělat prut silnej jak tužka až po tyč 3 x 3 cm.

Další

Obsah fóra / Zbraně / Black Powder

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků